Wednesday, September 28, 2011

Min första serie Mariabilder

För några år sedan skapade jag min första hela serie med Mariabilder. Åtta bilder, alla inspirerade av riktigt gamla konstverk där Maria fanns med. På alla bilderna hade jag guldet som bakgrund och ristade Marias konturer i det varma vaxet. Den första jag gjorde var en Pieta, en sörjande Maria med Jesus i famnen. På ett sätt var det för mig en återkoppling till min senaste Mariabild även om jag gjorde den flera år tidigare, broderiet och teckningen "Stor glädje - stor sorg".
I denna nya Pieta är sorgen stor och det blå nästan svart. Formen är som en stor port, kanske sitter Maria i gravkammaren med sin döde son i famnen. Här finns inga anletsdrag, sorgen är universell. Men samtidigt finns guldet, Guds närvaro, bakom henne och i hennes konturer. 
När jag skapade min svarta Pieta, fortsatte jag inte bara där jag tidigare slutat. Det fanns ett skäl varför jag började ett Mariaprojekt, ett projekt som var så fel i tiden, men samtidigt så rätt. Något jag bara måste göra som handlade om möten med kvinnor i världen, många möten och många, många kvinnor. 


Pieta, 30x40 cm vaxmålning