Sunday, October 2, 2011

Om Maria och hennes tre döttrar

Det faktum att så många kvinnor samtalat med mig om att de kände sig osynliga i den andliga vardagen kopplade jag samman med mina egna tankar kring Maria.
Som symbol har Maria blivit stark, trots att det står så lite om henne i Bibeln. Eller är det kanske tack vare att det står så lite om henne? Om Maria fått fler barn än Jesus kan människor också ha olika åsikt om. Men om det är sönerna som är namngivna i Bibeln, så fanns det på den tiden ingen anledning att skriva ut namnen på döttrarna. De förblir osynliga, men kanske var de tre. Maria själv är också på sitt sätt osynlig, vi vet inte hurdan hon var. Det vi nu alla "vet" är tillbehör som vi gett henne längs vägen från då till nu, eller pålagt henne. Som dyrbar blå färg, eller att göra henne mjukslipat vän. 

Jag valde nu att använda mig av Maria och hennes tre döttrar , den mest avbildade kvinnan i konsthistorien och hennes osynliga döttrar som grund för en fortsättning på Signs. Ett konstprojekt till dem som känner sig osynliga med en Maria för vår tid. Så vilken del av Mariasymboliken väljer vi idag, och vilken väljer jag?